

Werken met kernconcepten in wereldoriëntatie
Thematisch onderwijs voor meer samenhang en betekenisvol leren
Steeds meer basisscholen kiezen voor thematisch onderwijs met bijvoorbeeld kernconcepten. In plaats van losse vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, werken kinderen vanuit samenhangende thema’s als energie, macht, groei en leven en tijd en ruimte. Zo ontdekken en onderzoeken ze de wereld op een betekenisvolle en geïntegreerde manier.
Ook creatieve vakken en onderdelen van taal en rekenen kunnen in deze thema’s worden verweven. Zo ontstaat er een rijke leeromgeving waarin leerlingen actief betrokken zijn en verbanden leren leggen tussen verschillende vakgebieden.
Thematisch onderwijs met kernconcepten
Ook aan de slag met kernconcepten? Wij verzorgen studiebijeenkomsten, coachen (leerkrachten, veranderteams, stuurgroepen) en bieden uw team of school procesbegeleiding bij de invoering.

Julianaschool
Lees waarom de Julianaschool koos voor kernconcepten.
Barchschole
Lees hoe wij de Barchschole ondersteunen bij de invoering van kernconcepten.

Whitepaper ‘Werken met kernconcepten’
Kernconcepten biedt mogelijkheden om kinderen op een betekenisvolle en actieve wijze de wereld te laten verkennen.

Het werken met kernconcepten is een aanpak voor wereldoriëntatie die veel ruimte laat voor leerkrachten en leerlingen.
Opleiding werken met kernconcepten
Tijdens vier studiedagen leren leerkrachten op basis van de doelen van een kernconcept hoe je een kernconcept kunt voorbereiden en uitvoeren.
