

Zo organiseer je effectief het zoeken naar rijke teksten
In het leesonderwijs wint thematisch werken steeds meer aan terrein. Door langer bij één thema stil te staan en gebruik te maken van gevarieerde, kwalitatieve teksten uit authentieke bronnen, wordt lezen betekenisvoller én motiverender voor leerlingen. Toch blijkt in de praktijk dat het zoeken en selecteren van deze authentieke teksten veel tijd vraagt van leerkrachten.
Marjolein van Oenen, expert taal- en leesonderwijs en netwerkpartner van KPC Groep, ziet dit regelmatig gebeuren. “Leerkrachten die aan de slag gaan met thematisch leesonderwijs, zijn enthousiast op zoek naar inspirerende teksten. Gaandeweg merken ze echter hoe tijdrovend deze zoektocht kan zijn,” vertelt zij.
Vier tips om sneller rijke teksten te vinden
In een hieronder te downloaden artikel biedt Marjolein van Oenen praktische tips en adviezen. Ze benoemt vier cruciale factoren die kunnen helpen om het zoeken en selecteren van rijke teksten effectiever te organiseren.
Marjolein ondersteunt scholen op diverse manieren: als adviseur, trainer en sparringpartner helpt ze teams bij de ontwikkeling van visie en beleid én bij de professionalisering van leerkrachten.
Tip: op 23 mei organiseert KPC Groep in Utrecht de training Leidinggeven aan leesonderwijs, speciaal voor schoolleiders en taalcoördinatoren die hun rol in het versterken van het leesonderwijs willen verdiepen.