
Hoe versterk je je rol als beleidsadviseur? Tessa Minneboo deelt hoe de opleiding Intern Onderwijsadviseur haar stevigheid én nieuwe inzichten gaf.

Sociale veiligheid kun je niet vangen in protocollen, stelt Manon Hillenaar, coördinator bij Curio en trainer voor o.a. KPC Groep. In dit interview vertelt ze hoe veiligheid écht ontstaat: door reflectie, dagelijks gedrag en een teamcultuur waarin collega’s zich veilig voelen. Ze pleit voor herstelgericht werken, zichtbaar leiderschap en een aanpak die verder gaat dan poortjes of straffen. “De school is een ecosysteem. Wat je als team doet, voelen leerlingen direct.

AI en tools zoals ChatGPT en Copilot maken in rap tempo hun opmars in het onderwijs. Steeds meer leerlingen en studenten omarmen deze innovatieve technologie al volop, terwijl docenten nog op zoek zijn naar manieren om ChatGPT en Copilot ffectief in hun werk en lessen te gebruiken. Hoe kan deze AI-tool het onderwijs verrijken? En […]

Ontdek Doen In, het leerlingvolgsysteem voor praktijkonderwijs en (v)so, ontwikkeld samen met scholen. Vraag nu de gratis brochure aan met praktijkvoorbeelden.

omgaan met verstorend gedrag van leerlingen in de klas

Wat voor bagage heb je als vertrouwenspersoon nodig om een spilfunctie te vervullen als het om sociale veiligheid gaat? In een handige en overzichtelijke infographic belichten we 5 pijlers voor succesvol functioneren.

In elke klas zit gemiddeld één kind dat thuis wordt mishandeld of verwaarloosd. Vertrouwenspersonen en aandachtsfunctionarissen zijn onmisbaar voor een veilig schoolklimaat. Patricia Ohlsen biedt praktijkgerichte trainingen in het onderwijs, met veel ruimte voor casussen en oefenen met acteurs.

Leerlingen groeien als ze worden gezien. LVS Doen In maakt hun ontwikkeling zichtbaar én betekenisvol.