
AI en tools zoals ChatGPT en Copilot maken in rap tempo hun opmars in het onderwijs. Steeds meer leerlingen en studenten omarmen deze innovatieve technologie al volop, terwijl docenten nog op zoek zijn naar manieren om ChatGPT en Copilot ffectief in hun werk en lessen te gebruiken. Hoe kan deze AI-tool het onderwijs verrijken? En […]

Passend onderwijs; een groeiend aantal thuiszitters; het versterken van samenwerking tussen onderwijs en zorg. Pieter Jan Hiemstra staat stil bij de vraagstukken waarmee ondersteuningscoördinator te maken krijgen

De taak van sectievoorzitters in het voortgezet onderwijs verandert snel. Ze zijn niet langer alleen vakinhoudelijke coördinatoren, maar moeten nu ook teams aansturen en leiderschap tonen. Hoe speel je als sectievoorzitter hierop in? Hoe stimuleer je teamontwikkeling?

Opiniestuik van Taco Houkema over over het lerarentekort en de noodzaak voor omdenken en anders organiseren

De opleiding is gericht op ervaren onderwijsmensen die tenminste een masteropleiding gevolgd hebben zoals leren & Innoveren, pedagogiek, onderwijskunde of leiderschap in onderwijs.

Veel 55-plussers brengen een schat aan kennis en vaardigheden mee, die essentieel zijn voor de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs.

In het recent gepubliceerde rapport Een Stevige Stem van de Onderwijsraad wordt benadrukt dat de zeggenschap van leraren cruciaal is voor de kwaliteit, uitvoerbaarheid en het draagvlak van onderwijsbeleid, zowel op school- als op landelijk niveau. Ton Bruining, opleider en onderwijsdenker, las het rapport en deelt zijn waarnemingen.

Interview met Jan Ruigrok over provocatieve coaching en leerlingen in beweging brengen.