

Hoe ontwerp ik een lessenserie voor mijn praktijkvak?
Aan de slag met praktijkvakken in het pro en vso
Doel
In de praktijkvakken staat het leren van praktische vaardigheden centraal, om leerlingen goed voor te bereiden op een plek op de arbeidsmarkt of een vervolgopleiding. Maar hoe zorg je ervoor dat de lessen meer zijn dan veelvuldig herhalen van dezelfde vaardigheden? In deze training gaan we aan de slag met het ontwerpen van een lessenserie waarin we dieper ingaan op de aan te leren vaardigheden. Welke leerdoelen horen bij jouw vak? Welke didactische opbouw pas je daarbij toe? Hoe bied je de achterliggende theorie aan? Hoe differentieer en evalueer je? Kortom: hoe maak je jouw praktijkvak tot een rijk en leuk vak, waarmee een leerling goed voorbereid de arbeidsmarkt opgaat?
Inhoud
In de training komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
- Aan welke leerdoelen ga je werken en hoe zijn deze geformuleerd?
- Samenhang in leerdoelen en leeractiviteiten
- Werkvormen en klassenmanagement
- Koppeling van praktische leerdoelen met theorie
Werkwijze
Een interactieve training van twee dagen. Theorie en opdrachten worden afgewisseld en er is ruimte voor uitwisseling. Tijdens de opdrachten werk je aan het (her)ontwerpen van je eigen lessenserie.
Opbrengst
Aan het einde van de training:
- Ken je de principes om een eigen lessenserie te (her)ontwerpen
- Koppel je de praktische leerdoelen aan theorie en werkvormen
- Heb je gewerkt aan het (her)ontwerpen van je eigen lessenserie
Omvang
Deze training vindt plaats op 3 en 10 maart 2026 en wordt verzorgd door Mandy Ankersmit en Effi Oosterwijk en kan ook geheel op maat op uw school aangeboden worden.
NB. Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.
